Trenul Gara de Nord - Aeroport Otopeni

Trenul Gara de Nord - Aeroport Otopeni
0

Cel mai important ar fi ca trenurile sa circule regulat. Daca intr-adevar timpul va fi de 22 de minute, atunci 2 garnituri sunt suficiente ca sa asigure o frecventa de trecere la 30 de minute. La mai putin de 30 minute trenul nu va fi folosit de multi pasageri, ceea ce face investitia inutila si aglomereaza in continuare zona rutiera. Mai ales din punct de vedere ecologic este important sa se creeze atractivitate pe feroviar, in detrimentul rutierului, mult mai poluant.

Daca trenurile vor circula cu o frecventa decenta, gen la 30 de minute sau mai des, atunci eu voi folosi acest tren, mai ales atunci cand vin cu avionul la Otopeni si vreau sa ajung acasa, deci nu sunt presat de timp. Dar poate chiar si invers, dimineata. Dimineata aeroportul este f.f. aglomerat in jurul orei 7-8. Ca atare va fi si trenul, de aceea la orele 6:00 - 8:00 frecventa trebuie sa fie inca o data dublata (sa zicem la 15 minute si numarul de vagoane sa fie suficient (sa se poata ajusta pe masura ce se constata cerere).

Iarasi important, pentru a nu denatura ideea acestui tren, el nu trebuie sa opreasca nicaieri pe drum. Gara de Nord - aeroport Otopeni linie express.

Alt aspect important: pe termen lung trebuie gandit o data pe ora si un tren Aeroport Otopeni - Ploiesti, eventual chiar pana la Brasov. Dimineata 2-3 trenuri la interval de o ora, care ajung la Otopeni la 6:00 - 7:00 - 8:00 si inapoi unul dimineata, sa zicem cel care ajunge la 8:00 pleca imediat inapoi, celelalte functie de momentul cand aterizeaza cele mai multe avioane. Pana sa se intoarca la BV garniturile care ajung la 6:00 si 7:00 pot asigura suplimentarea pendulelor Gara de Nord - Aeroport la orele de varf 6:00 - 8:00.

Salutare.
De ce nu au facut ei o linie de metrou ?
Da da… la noi e o problema cu tunelele.

Linia de metrou deserveste alta categorie de utilizatori: bucurestenii. Si mai deserveste si punctele de oprire (statiile) de pe traseu. Are un rol diferit. De aceea e gresit ca se merge pe ideea unei linii de metrou tot de la Gara de Nord.

Trenul deserveste in primul rand pe cei din alte localitati, care merg la Otopeni. De aceea am si spus, neaparat si trenuri directe Brasov-Ploiesti-aeroport. Iar restul ajung la GdN cu trenul si de aici pot mai departe cu acest tren rapid. Repet si aici: daca circula decent, la 30 de minute, adica daca un tren sa zicem de la Constanta a intarziat 10 minute sa poata fi luat urmatorul tren de aeroport in timp util, nu abia peste o ora sau doua, ca atunci e un nonsens.

Sa nu pierdem din vedere costurile si timpii de executie:

METROU: minim 1 miliard de euro, minim 6 ani
TREN: 0,1 miliarde, 1-2 ani

Adica acest tren este max. 10% din costul metroului, o fractiune putem zice. Ar fi mare pacat sa nu se faca. Contractul semnat azi cu ARCADA e pe 390 milioane lei, deci 83 milioane euro si mai este unul de 50 milioane lei cu PORR, pentru dublarea liniei Mogosoaia - Balotesti (8 km) = 11 mil. euro, TOTAL 94 milioane euro, sa zicem 100 rotund ca poate mai sunt ceva costuri la stat, exproprieri, etc…

In ambele cazuri se adauga materialul rulant, mult mai scump la metrou, si evident intretinerea, care iara nu se compara, e infima la CF in comparatie cu metroul. Deci nu sunt proiecte concurente, pur si simplu fiecare cu logica lui, cu grupul sau tinta, etc

S-ar pãrea cã vor adopta, la terminalul din aeroport, o solutie asemãnãtoare celei dela statiile de tramvai de pe Pasajul Basarab : https://www.google.ro/maps/place/Pasaj+Basarab/@44.4496072,26.0680496,3a,75y,62.28h,97.92t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipNuxjk-LIohA6bk97fFIRiLkMm7_JwqHTpZqNUF!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipNuxjk-LIohA6bk97fFIRiLkMm7_JwqHTpZqNUF%3Dw203-h100-k-no-pi-20-ya356-ro-0-fo100!7i7680!8i3840!4m5!3m4!1s0x40b201f0605075bb:0xf25ce9085be750ba!8m2!3d44.4500285!4d26.0687491?hl=ro
Dar va fi o solutie utilizatã exclusiv doar pentru ramele DIESEL de tipul celor deja furnizate de SIEMENS, adicã “Desiro”, cele care circulã deja spre ciudãtenia de statie numitã PO Aeroport (punct oprire…).
Solutia cu linie electricã ar fi impus deja alte probleme de gabarit si o infrastructurã adecvatã tensiunii de 25 kV. Probabil va fi ceva mai zgomotoasã varianta asta (deh, Diesel la demarare…), dar poate chiar ar fi o problemã dacã nu vor închide cumva latura dinspre aeroport a copertinei, mã refer la efectul curentului de aer format exact pe directia vest-est a vânturilor dominante.

Iar, altfel, nu stiu ce sã zic, dar dupã stilul binecunoscut pânã acum în care vedem cã se lucreazã la noi, sincer, eu nu as bãga deloc mâna în foc cã vor reusi sã se încadreze în termenul de timp rãmas, adicã SUB UN AN… !!! Poate numai dacã ar lucra precum cei dela Van Oord, în continuu zi si noapte, la extinderea din 2015 a plajelor si digurilor de protectie dela Constanta.
Altfel…, sanse mici de reusitã.

[…si ceva cert : https://www.agerpres.ro/politica/2019/06/12/nelu-barbu-indicatorii-tehnico-economici-pentru-modernizarea-caii-ferate-bucuresti-aeroport-henri-coanda-aprobati-de-guvern--325211 ]

Ramele pe baza de hidrogen au inceput deja sa circule in Europa si in curand vor inlocui Diesel. Nu polueaza direct, sunt silentioase, au autonomie chiar mai mare decat un Diesel. Chiar nu e cazul sa bage catenara la aeroport. (a se vedea de ex. aici: https://playtech.ro/2018/trenuri-cu-hidrogen-circulatie-europa/ - cele din Germania Vmax 140, autonomie ca. 1000 km; si sunt convins ca se pot face si pentru 160 in loc de 140)

Ma gandesc eventual la o licitatie pentru astfel de trenuri, spcial pentru aeroport, cu bani europeni, dupa ce vedem ca proiectul se apropie de finalizare. Astfel de rame ar putea fara probleme sa circule apoi pana la Brasov sau Constanta (Vmax 160), si astfel sa aduca calatori direct la aeroport, respectiv sa asigure pendulele Gara de Nord - Aeroport (acestea ar putea fi cu Vmax 140).

Da, e o idee fezabilă, s-a văzut la testele Alstom din Germania. Ar fi o premieră pentru România, probabil că pe o distanță relativ scurtă utilizarea ramelor cu celulă de combustibil (după toate omologările de rigoare) ar putea fi solutia optimă.

@vancouver, stiu ca sunt un om rau si negativist :stuck_out_tongue: dar trenul asta la aeroport nu-i decat o poveste. Va fi probabil gata prin 2025, la un cost de vreo 500 de milioane, dupa vreo trei intreruperi de santier si eventual o reziliere. Iar rezultatul va fi o carpeala cu eficienta de 20% din cea proiectata. Ideea ca va fi gata pana in 2020 e dincolo de utopie.