Pericolul pe roți de fier - Epilog?

Pericolul pe roți de fier - Epilog?
0

Originally published at: http://www.construim-romania.ro/2017/12/17/pericolul-pe-roti-de-fier-epilog/

În urmă cu o lună publicam primele două părți ale seriei de articole “Pericolul pe roți de fier” prin care arătam cum România se transformă de aproape trei decenii în lada de gunoi a parcului de transport din Europa. Ba mai mult, o face chiar cu mândrie. Arătam de asemenea, că cel mai periculos astfel de caz era pe cale să se producă, odată cu iminenta introducere pe căile ferate din România, de către operatorul feroviar Astra Transcarpatic, a catastrofalelor automotoare IC2 (ex-DSB), aruncate la propriu de operatorul feroviar național danez.

Pe lângă articolele publicate, în cadrul Asociației Construim România, am decis pe 20 noiembrie să adresăm un apel public autorităților competente din țara noastră, pentru a nu permite introducerea acestor automotoare pe căile ferate din România. Respectiv, de a nu permite Astra Transcarpatic să expună publicul călător român la ridicatele riscuri de incendiu și de deraiere inerente constructiv acestor automotoare, așa cum o demonstrează detaliat raportul întocmit în 2014 de institutul elvețian PROSE. Apelul nostru a fost transmis atât public, cât și oficial, însoțit de raportul PROSE, către Ministerul Transporturilor (MT), Autoritatea Feroviară Română (AFER), Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) și Compania Naționlă de Căi Ferate din România (CFR SA).

Toate instituțiile sesizate ne-au răspuns și le mulțumim pentru aceasta, mai ales că toate răspunsurile au sosit în mai puțin de 30 de zile. Înainte de a le publica, am așteptat să le primim pe toate, mai ales că cel mai important dintre ele, răspunsul de la AFER, s-a lăsat și cel mai mult așteptat.

În mod firesc, tonul răspunsurilor este unul oficial și cât mai neutru, cu foarte multă declinare de responsabilitate și mult refuz de antepronunțare, ori de depășire a limitelor legale de competență. Chiar și așa însă, informația cheie vine din răspunsul AFER: până la acest moment nici Autoritatea de Siguranță Feroviară, nici Organismul Notificat Feroviar Român nu au primit nici o solicitare din partea Asta Transcarpatic de autorizare, respectiv de omologare a automotoarelor IC2 pe căile ferate din România.

Așa cum bănuiam încă la intempestiva retragere de pe siteul propriu a anunțului despre lansarea trenurilor care urmau să fie deservite cu IC2, primim astfel confirmarea oficială că cel puțin pentru moment, Astra Transcarpatic a suspendat demersurile de punere în circulație în România a automotoarelor IC2.

Desigur, întrebarea esențială este dacă a și renunțat cu totul la proiect? Nu știm, dar ne-am bucura, atât spre binele călătorilor pe calea ferată din România, cât și spre binele grupului de firme din jurul Astra Vagoane de Călători din Arad. În ciuda ieșirii nevoase a lui Valer Blidar, patronul Astra Vagoane, căruia i-am răspuns pe larg - până la această oră încă nu am fost acționați în judecată - obiectivul nostru este comun cu cel al Astra Transcarpatic: un transport feroviar de călători modern în România. Iar acest obiectiv nu poate fi atins cu automotoare dezastru ingineresc precum IC2.

Vom continua să monitorizăm atent situația și vom reveni prompt dacă va fi cazul. Ne menținem hotărârea fermă de a utiliza orice mijloace legale pentru a împiedica punerea în circulație a acestor automotoare în România. Locul lor nu este pe calea ferată, ci la tăiere.

Mai jos cele trei răspunsuri oficiale ale autorităților române:

  • ARF - 28 noiembrie 2017

 

  • CFR SA - 6 decembrie 2017

 

  • MT - AFER - 15 decembrie 2017

 

Astra Trans Carpatic a investit 20 de milioane de euro în deschiderea de rute feroviare noi, a treia fiind lansată între Timişoara şi Baia Mare

Astra Trans Carpatic a investit 20 de milioane de euro în deschiderea de rute feroviare noi, a treia fiind lansată între Timişoara şi Baia Mare - FOTO
Scris de Marian Buga | astăzi, 14:03
Astra Trans Carpatic a investit 20 de milioane de euro în deschiderea de rute feroviare noi, a treia fiind lansată între Timişoara şi Baia Mare - FOTO

Compania feroviară Astra Trans Carpatic a investit 20 de milioane de euro în deschiderea de rute feroviare noi, în urma achiziţiei a 15 automotoare de la Căile Ferate din Danemarca. Compania cotrolată de omul de afaceri arădean Valer Blidar a pus în circulaţie, sâmbătă, primul automotor achizţionat, pe ruta Timişoara – Arad - Satu Mare - Baia Mare, oferind condiţii considerate de lux de către pasageri. A patra legătură feroviară va fi lansată pe traseul Timişoara-Arad-Oradea-Cluj în luna decembrie, iar până în aprilie 2019 vor fi puse în circulaţie toate celelalte 14 garnituri, urmând să fie deschise noi rute.

Primul tren automotor cumpărat de compania feroviară Trans Carpatic Arad de la Căile Ferate din Danemarca a fost pus în circulaţie pe ruta Timişoara – Arad - Satu Mare - Baia Mare.

Omul de afaceri Valer Blidar, care controlează atât compania feroviară cât şi fabrica de material rulant Astra Vagoane Călători Arad, a declarat, sâmbătă, pe peronul Staţiei CFR Arad, că au fost investiţi 20 de milioane de euro pentru a se dechide rute noi, în special regionale.

Confom lui Blidar, compania vrea să asigure transport regional rapid, confortabil, oferind şi diverse servicii pentru pasageri.

Garniturile achiziţionate în ultimele luni - compuse din două vagoane articulate, cu o lungime totală de 48 de metri - au motoare diesel cu emisii scăzute de dioxid de carbon. Capacitatea de transport a fiecărei garnituri este de 113 pasageri.

”Este un tren occidental, doar în România şi Danemarca circulă astfel de garnituri. Este un automotor destinat liniilor neeletrificate sau electrificate parţial. Am hotărât ca primul tren de acest gen să circule pe ruta Timişoara – Baia Mare, urmând ca din decembrie, odată cu introducerea noului mers al trenurilor, să plece de la Timişoara două trenuri cuplate până la Oradea, de unde să se separe, unul spre Cluj-Napoca şi unul spre Baia Mare. Avem în tren zone business şi economic, toate scaunele sunt dotate cu măsuţe ”, explică Valer Blidar.

Vagoanele sunt dotate cu sisteme de informare a pasagerilor, sisteme de entertainment audio-video, cu internet, prize pentru curent electric, instalaţii performante de aer condiţionat şi încălzire.

image

”Parcă îţi vine greu să crezi că poţi circula în astfel de condiţii de lux şi în România. Dacă s-ar mai pune la punct şi infarstructura, pentru o deplasare mai rapidă, cu siguranţă mulţi ar renunţa la maşini”, a spus un pasager care s-a îmbarcat în Arad.

Conform lui Blidar, automotoarele pot circula cu 200 de kilometri pe oră, însă infrastructura din România nu permite acest lucru.

image

Valer Blidar a declarat că toate biletele pe noua rută, care pot fi achizţionate online sau direct în tren, au fost vândute până în luna noiembrie.

image

Celelalte garnituri cumpărate vor fi puse în circulaţie până în aprilie 2019, urmând să fie deschise rute noi.

Astra Trans Carpatic a lansat, în februarie 2017, prima sa rută feroviară, respectiv Arad-Bucureşti, dar peste vară trenurile circulă până la Mangalia. A doua rută deschisă este între Bucureşti şi Braşov.

Preţul biletelor de călătorie pe toate cele trei rute sun uşor mai scăzute decât la CFR, iar compania aplică toate reducerile conform legislaţiei în vigoare.

Primul tren pus în circulaţie de compania feroviară arădeană (pe relaţia Arad-Bucureşti) este Transcarpatic, produs de Astra Vagoane Călători, care are o capacitate de producţie de 200 de vagoane pe an.

Ionut de la API a cerut mai multe informatii danezilor. Raspunsul lor in imaginile de mai jos.
Curios, foarte curios :


Mihai Craciun:
@myid, raspunsul danezilor ( echivalentul AFER ) este cat se poate de ok. Adica da, IC2/IC4 corespund cerintelor minime de circulatie. Problema este ca cerintele minime nu sunt suficiente, asa cum a constat in practica DSB.

De aia sunt si autorizate si riscante in acelasi timp. Adica e perfect posibil sa treaca testele minime de autorizare, dar sa fie incapabile sa opreasca la un semnal pe rosu atunci cand ploua.

The perfect loop hole…