Extinderea caii ferate L214 Uricani (HD) - Baile Herculane (CS)

Dupa cum bine stiti, Valea Jiului tinde sa moara de tot, minele se inchid rand pe rand si alesii locali se prefac ca gasesc alternative pentru aceasta zona! Turismul poate fii o alternativa in Valea Jiului, dar trebuie sa tinem cont si de infrastructura rutiera si mai ales feroviara! Alesii locali tot promit de vreo 12 ani ca se vor termina lucrarile la DN66A (Campul lui Neag - Baile Herculane)! Doar vorbe din pacate! L214 tinde sa moara definitiv, acolo mai circula doar trenuri de marfa, linia este electrificata pana la capat de linie Lupeni (Barbateni)! De la Lupeni la Uricani si Valea de Brazi au circulat trenuri de marfa! In prezent minele sunt inchise in localitatile descrise de mine si linia este patial existenta (multe sine si poduri feroviare au fost duse la fier vechi) pe aceasta portiune! Daca s-ar termina lucrarile rutiere la drum, distanta rutiera dintre Uricani si Baile Herculane ar fii de aproximativ 115 km! Din pacate alesii locali nu se sinchisesc sa faca solicitari la CFR sa intretina aceasta linie si sa reintroduca trenurile de calatori, cum existau acum vreo 6 ani! Poate cineva din zona (si nu numai) cu putere mai mare de decizie decat a mea ca cetatean simplu si pe viitor va tine cont si se va putea face un proiect in acest sens!

Din pacate peste tot in lume si mai ales in Europa, caile ferate de acest s-au cam desfiintat. In Europa de vest asta s-a intamplat inca de prin anii 50-60-70, pe masura ce s-a dezvoltat transportul rutier, mult mai ieftin, mai rapid si mai flexibil. (in Romania ecourile desfiintarii de CF din Vest nu au ajuns atunci, ca eram inchisi in cusca noastra - si acum ni se pare ca facem o distrugere nemaivazuta renuntat la caile ferate de acest tip)

Calea ferata are doar doua zone de viitor:

  1. Pentru navetisti in jurul marilor orase. Pentru ca acolo caile rutiere sunt supra-aglomerate si se circula bara la bara (de ex. la intrarea in Bucuresti sa zicem prin Militari, de pe A1). Si mai ales la iesire e groaznic uneori. Si atunci trenul, chiar cu opriri multe, chiar si numai cu 70-80 km/h si tot e mult mai rapid decat orice masina. De ex. dimineata de la Buftea la Gara de Nord se ajunge in 20 de minute cu trenul sau in peste o ora cu masina. Pe scurt metrou interurban sau S-Bahn. Asta trebuie dezvoltat masiv in Romania. Pe vremea comunismului, desi s-a investit masiv in trenuri (raportat la drumuri, ca daca raportam la alte state vest-europene nu mai e asa de masiv), dar oricem s-a investit in calea ferata - dar deloc in astfel de trenuri de tip metrou interurban. Ori in anii 60-70-80 in Europa de Vest au aparut sute/mii de astfel de legaturi dedicate navetistilor in jurul oraselor mari.

  2. Trenuri de mare viteza la distante mari, peste 200-300km. Marea viteza incepe de la 160 si se termina la 300-350. La limita cu trenurile de 160km/h intre Bucuresti si Constanta suntem in aceasta zona, astfel ca trenul ajunge mai repede decat o masina si in orice caz nu se mai merita dezvoltarea unei rute de avion Bucuresti-Constanta. Iar astfel de trenuri sunt rentabile, ele se adreseaza unei categorii mai bogate, de business + turism + elite (politicieni, zona universitara, cultura, etc…). Plus ca trenul este si mai sigur decat masina personala si mult mai eco decat avionul. Rentabilitatea vine din faptul ca localitatile pe care le uneste au multi locuitori, ceva incomparabil cu clientii posibili dintr-un sat.

Mai sunt si cazuri aparte, cum ar fi Valea Prahovei sau Litoral, zone de turism masiv, in care se intampla exact treaba cu ambuteiajele din orase. Doar ca nu in zilele de lucru, ci invers, in cele de week-end. Daca am avea trenuri de navetisti interurbane, acestea in week-end ar trebuie sa faca alta naveta: Bucuresti-Predeal si Bucuresti-Mangalia-Vama Veche.

Cam aici se opreste treaba utila. Rentabila e doar cea long-distanta. Cea interurbana e rentabila prin prisma deblocarii cailor rutiere, dar nu se poate sustine fara subventii.

Din pacate pentru o cale ferata gen L214 nu vad sa existe viitor. Nu exista logica, nu exista clienti, costurile ar fi fabuloase in raport cu veniturile posibile din bilete.

Interesanta propunerea as spune, insa nu inteleg clar oportunitatea si numarul de locuitori care ar deservi.
@Manevra - ne poti detalia mai mult aici?