Cafeneaua de pe drum

Cafeneaua de pe drum
0

#1

Subiect creat pentru discutii colaterale, dar macar pe departe legate de drumuri si autostrazi.


#2

O intrebare.
De ce romanul nostru cand merge afara cu masina se comporta normal pe autobenzi si aici spargem morul masini pe autostrada ? de ce ?


#3

Hai sa incep chiar eu cu un articol despre … marginea drumurilor:


#4

gazonul trebuie sa il ingrijesti ,sal uzi ,sa il tunzi…, asa mai bine plasti si gata


#5

Nu le zice autobenzi, ci “Autobahn”, citit autobaan, cu a lung. Daca vrei românizat as propune, autobanuri.

In general cred ca oricine merge intr-o tara straina, in care nu cunoaste obiceiurile, este acolo mai precaut. Poate si un german care vine in Romania.

Cred ca intrebarea mai buna e de ce nemtii sunt mai cuminti in Germania fata de romani in Romania?


#6

stii tu ca nemtii tin la fiecare euro, nu prea arunca ei cu bani


#7

Eu traiesc de peste 15 ani in Germania. Si vin macar o luna pe an in Romania. Deci cunosc bine ambele tari si pot face comparatii. Explicatiile sunt multiple, adica e un cumul de factori. Ca sa dau asa in viteza cateva cauze ale comportamentului diferit pe autostrazi:

  • aglomeratia (cand aproape permanent e aglomerat nu mai are rost sa te grabesti, te resemnezi); pe masura ce se vor aglomera si la noi autostrazile comportamentul se va mai drege; pe unele zone de DN acest fenomen este destul de clar deja
  • amenzile mari si f. mari care se dau in Germania pentru nerespectarea distantei in mers intre masini. Amenzile ajung si la 500€ si in caz de presare a celui din fata se poate ajunge la dosar penal. Distanta optima este egala cu jumatate din taho (din viteza), iar amenzile incep de la un sfert din viteza. Adica mergi cu 140 la ora, trebuie sa ai 35 de metri fata de cel din fata ta, altfel amenda. La sub 3,5 metri amenda e aia maxima, de vreo 500 €. 35 de metri inseamna vreo 2 lungimi de camion. :slight_smile:
  • posibilitatea de a merge cu vieteza nelimitata in Germania - psihologic este o gura de oxigen pentru soferi, care se pot manifesta legal prin viteza; acolo unde este o limitare stiu ca intr-adevar are un sens si respecta; la noi invers, unele limitari sunt puse pur si simplu in mod imbecil, de ex. 80 pe ploaie peste tot pe autostrazi (in Franta este 110 pe ploaie, in Germania este nelimitat si pe ploaie, cu exceptia unor zone CLAR marcate cu indicatoare si unde exista risc de acvaplanare, si acolo de regula este 80 pe ploaie). Ori eu nu am vazut pe NIMENI in Romania circuland cu 80 pe ploaie, nici macar camioanele (evident nu discutam de o rupere de nori, ci de ploaie normala, mocaneasca). De aici se creeaza senzatia ca orice regula e proasta. Daca legiuitorul si politia nu-i respecta pe soferi, atunci nici soferii n-o sa respecte legea.

Si mai sunt si alte cauze si discutii.


#8

am văzut și eu… așteptăm panseluțele artificiale și stațiile de autobuz verzi… evident, din plastic reciclat.

mai sunt unii care zic că duamna e din Bacău… răutăcisme…


#9

De ce sunt bune Construim Romania si API ?
Pentru ca informeaza si pun presiune pe autoritati , intr-o tara in care calitatea mass media a scazut enorm in ultimii zece ani .
Ma distreaza teribil ignoranta oamenilor de televiziune - presa de la noi asupra a ce se intampla in tara .
Nimeni la Stirile TVR , ProTV , Antene etc nu are habar de ce - unde se construieste in tara , nimeni nu a auzit de centura Suceava si bineinteles , unul nu are habar ca este o autostrada in lucru la sud de Aiud , nici ca ultimul segment al Campia Turzii Targu Mures este blocat bunul Dumnezeu stie pana cand de celebra noastra Justitie , noi , marele stat de drept .
Daca le vorbesti de contractul reziliat pe Nadasel Mihaiesti acum un an casca ochii ca-n jungla , nici nu stiu ca a existat si sunt incapabili sa-si reprezinte pe harta tronsonul in cauza sau sa-i priceapa utilitatea .
Unul nu stie ca primul port de comert de cereale in Europa este Constanta , nu mai este Rouen ( tebuie sa citesti cotidienele economice straine ca sa o sa stii ) , nici ca suntem primul producator european de porumb ( aici trebuie sa citesti Le Monde ) .


#10

Hai sa ne gandim un pic: cine acuza cu vocea cea mai puternica blocarea proiectelor datorita contestatiilor? Pai cei aflati in fruntea CNAIR si MT, ca si politicienii. De ce oare?

Oareeee pentru ca li se incurca planurile de a da lucrari babane celor pe care ei ii doresc?

Daca ne uitam la statistici si vedem cate dintre contestatii au fost acceptate, fie si partial, ne aflam undeva la 60-70%. De ce oare?

De bine ce sunt pregatite proiectele si de corect ce sunt facute licitatiile?

Insusi faptul ca la nivelul comisiilor de licitatie se stie ca exista cai de atac, reduce enorm riscul de coruptie. Degeaba o firma da spaga acolo, ca ar trebui sa mai dea si de doua ori in instanta. Degeaba este facuta licitatia cu dedicatie, pentru ca si criteriile de licitatie se pot contesta si deseori s-a intamplat asta cand cerintele erau barbare sau absurde.

Pentru mine, cetatean orecare, caile de atac in justitie sunt o garantie ca este aproape imposibil de castigat o licitatie cu spaga. Garanti sunt in primul rand celelalte firme, care nu o sa accepte sa fie furate, si ca atare vor contesta.

VENIM DIN COMUNISM. Si nu suntem obisnuiti cu toate contestatiile si cu justitia. Ni se pare ca dureaza mii de ani si blocheaza. Da, blocheaza coruptia, si ASTA NU CONVINE CORUPTILOR, CARE TIPA IN GURA MARE CA NU SUNT IN REGULA CONTESTATIILE.

Si hai sa o luam altfel: CNAIR si guvernul stiu din 2013 ca pe exercitiul financiar 2014-2020 sunt disponibili vreo 3 miliarde pe infra rutiera. Ce fac toate guvernele? Pana pe 31.12.2015 se chinuie sa nu piarda banii pe exercitiul financiar anterior. Pe 2016 se trezesc CA NU NICI UN PROIECT NOU pregatit ca studii de fezabilitate si se apuca sa faca licitatii, de ex. pentru A7. PENTRU STUDIU. Abia in 2018 se semneaza contractele… PENTRU STUDII. Poate in 2020 sa avem proiectele gata si sa putem demara licitatiile de constructie. Pana atunci noroc cu proiectele intarziate din programul anterior, gen A1 Lugoj-Deva si A10, noroc ca putem apela la niste studii de fezabilitate vechi si proaste din anii 2007-2008 pentru A0 sud, A1 Pitesti - Sibiu si DX Craiova - Pitesti. Nu e in regula sa se liciteze pe baza unor studii asa vechi, dar decat nimic. DAR ATENTIE, si aici suntem deja in 2018 pe final si NU AVEM INCA NIMIC SEMNAT, pentru ca licitatiile au demarat in 2017 abia. Si a durat apoi cate un an sau mai mult ca sa stea sa decida castigatorii. Intre timp contestatiile dureaza cam 3-4 luni la CNSC si inca vreo 2, maxim 3 la Curtea de Apel. CNSC e specializata pe licitatii, stie exact ce are de facut. Deci avem asa:

  • lansare proiecte de catre CNAIR in 2017 in loc de 2013 - 4 ANI INTARZIERE
  • dupa primirea ofertelor, CNAIR are nevoie de 1 an pentru a decide castigatorul, in loc de 20-30 de zile - 1 AN INTARZIERE
  • contestatii (daca exista) 6-7 luni, plus inca o luna sa zicem pana rezultatul contestatiei este aplicat de CNAIR. Daca trebuie reevaluate ofertele, cine e de vina ca le-a evaluat aiurea? Contestatarii, judecatorii sau tot onor CNAIR.
  • apoi exproprierile dureaza deseori si ele 1-2 ani din cauza “seriozitatii”, apoi avize de mediu si altele + 1 an minim

CONCLUZIE 4-6 ANI INTARZIERI DIN CAUZA CNAIR si 0,5-1 AN DIN CAUZA CONTESTATIILOR SI A JUSTITIEI?

DECI CUM RAMANE, DE CE NU SE FACE TREABA? Din cauza singurului mecanism care garanteaza ca licitatiile sunt corecte si ca e aproape imposibil sa fie fraudate? De ce crezi ca se tot cauta alte variante, gen PPP, care nu presupun licitatie, ci dialoguri si alte magarii? De aia, ca la licitatii e aproape imposibil de furat. Nu mai vorbim daca sunt si bani europeni si se verifica toata procedura apoi si la Bruxelles.

DECI INCA O DATA, CINE AMANA PROIECTELE? Mecanismul antifrauda cu 0,5-1 AN? AIA E PROBLEMA. Sau incompetenta din companiile de stat, cu 4-6 ANI?

Daca stii ca in justitie totul se amana cu X ani, atunci de ce MAMA DRACU’ NU PORNESTI LICITATIILE CU X ANI INAINTE?


#11

Sa nu ne enervam .
Cine conduce lumea de la inceputul ei , nu politicienii ?
Klaus Kinkel sau Hitler sau Adenauer la tine , Stefan cel Mare , Alexandru cel Mare sau imparatul Traian , n-au fost " politicieni " ?
Chiar indivizii care ( fiind partid politic ! ) zbiara impotriva " politicienilor " , in tristii ani de astazi , ca Barna sau Drula , sunt si ei " politicieni " .
Mao si Stalin au fost si ei " politicieni " .
Argumentele mele de cel cu pareri contrare : 1 ) in primul rand judecatoarele si judecatorii de la Tribunalul Bucuresti si Curtea de Apel Bucuresti nu au nici o competenta in geniu , inginerie , geologie , contabilitate - gestiune
2 ) nu cunosc o alta tara in care luarea marilor decizii strategice sa fie luata de judecatori si judecatoare .
Nu am auzit ca Parisul sa -si dea comenzile pentru liniile TGV Paris - Bordeaux sau Paris - Rennes , nici constructorii noilor linii de metrou parizian dupa indicatiile judecatorilor francezi .
Pentru marile decizii strategice ( constructiile de infrastructura culturala sau de transport , de centrale electrice , de amenajare de cai navigabile , aparare nationala , noile trenuri rapide investitiile in invatamant si sanatate ) exista puterea executiva care decide - de la de Gaulle la Mitterand si Macron si guvernele lor .
E de neconceput ca o investitie ca amenajarea Rinului sau construirea unui nou aeroport sa fie blocata de fiecine cu un recurs in Justitie .
3 ) deciziile Justitiei noastre sunt , in mare parte , absolut IDIOATE .
Nu stiu cine isi imagineaza ca acest mediu ar fi strain incompetentei , imbecilitatii sau presiunilor unor institutii mai mult sau mai putin militare sau ale unor partide politice .
Exemplu de decizii IDIOATE ?
Contestatiile pentru lotul 2 al autostrazii Timisoara Lugoj .
Marea si sacrosanta Justitie a obligat CNADR sa refaca licitatia , dupa numirea unui constructor - Tirrena - urmarea ? doi ani pierduti si o noua licitatie , cu acelasi castigator , doi ani mai tarziu .
Alt exemplu de imbecilitate judiciara romaneasca - interventia Strabag ( neparticipant la licitatie ! ) care blocheaza licitatia pe drumul expres Craiova Pitesti , chipurile austriecii fiind rau informati de documentatie .
Ce decide Marea Justitie ?
Pentru aceeasi plangere si in acelasi proiect , lasa proiectul sa continue pe jumatatea de Vest si il blocheaza complet pe jumatatea de Est ?!
Interventia " Justitiei " in proiectul centurii Timisoara Sud este SCANDALOASA .
Castigatorul a fost numit in MARTIE 2017 - urmeaza circul " judiciar " cu plimbari in tribunalele unde oficiaza , nu-i asa , Gustave Eiffel si Corrado Cattani in robe negre .
La 18 luni de la " contestatie " , CAB se declara " incompetenta " ( gura pacatosului adevar graieste , oamenii astia nu sunt specialisti in domeniu ) sa se pronunte , si avem o " amanare " - recent ( alaltaieri ) , Eiffeli si Salignyiii de la CAB au décis o noua " amanare " .


#12

Ioane ,tu crezi ca cei care iau decizii si hotaresc ceva in tara asta , au citit ce ai scris tu ?
Iti pun ca nu. Uitate ca in ultimul timp ,nu se mai citesc carti . Si atunci de unde cultura.
Scoala e praf la noi in tara.


#13

Aici te contrazic. Ceea ce scrii inseamna ca nu cunosti subiectul. Unde cunosti, te enervezi ca altii comenteaza aiurea la televizor, dar iata si tu comentezi airea. La licitatii nu are NICI O TREABA tribunalul Bucuresti. Toate contestatiile se judeca intai la CNSC, consiliul national de solutionare a contestatiilor, care este SPECIALIZAT. Altceva nu face. Si se vede asta, dupa ce a fost creat, in loc de 2-3 ani cat dura judecata de fond, a ajuns la doar 3-4 luni. Apoi Curtea de Apel judeca apelurile, dar cu fondul deja judecat de regula da aceeasi decezie. Exceptie, daca una din parti vine cu argumente solide, ca ceva nu a fost inteles bine la judecata anterioara, la CNSC.


#14

Iar esti in eroare. Ia uita-te un pic pe harta: de ce nu are München o centura de autostrada completa nici azi. Din cauza justitiei, care a blocat proiectul dupa reclamatii ale celor care aparau mediul si a unor proprietari. 30 de ani au durat procesele.

La Stuttgart 21, noua mare gara subterana din Stuttgart, au existat chiar si proteste de strada, un referendum etc…, plus nu stiu cate procese in justitie din partea celor care se opun proiectului. Pana la urma au pierdut, dar a intarziat cu vreo 2 ani proiectul.

Peste tot in lumea civilizata exista cai de atac si contestatii. Doar ca mai rare, ca nu prea e mult de contestat. PROBLEMA ESTE CALITATEA DECIZIILOR COMISIILOR DE LICITATIE DE LA NOI.


#15

Iar esti in mare eroare. Nu e nici o interventie a justitiei. Este interventia altor firme, care au contestat. Justitia doar a judecat contestatiile, nu le-a initiat.

Daca tu pur si simplu modelezi realitatea cum iti convine, nu inseamna ca ai dreptate. FIRMELE contesta, CNAIR a facut GRESELI, iar justitia doar judeca ceea ce unora nu le convine. In nici un caz justitia nu intervine! Dar tu poti sa intorci realitatea si sa sustii ca justitia este cea care, in mod activ, a pus piedica.


#16

Cafeneau a luat foc … Calm domnilor . :thinking:


#17

Aici esti chiar varza. In primul rand ca justitia nici aici nu a initiat nimic, ci o firma, Strabag, s-a declarat nemultumita si a initiat ceva. Si anume din 4 loturi ei au contestat doar 2. Cele de est. Deci IN NICI UN CAZ justitia nu a luat decizia de a bloca proiectul si de a face ca treaba sa se faca diferentiat. Pur si simplu Strabag pe partea de vest nu a contestat si atunci nu s-a ajuns la anularea licitatiilor de acolo.

In afara de asta, si mult mai important, STRABAG ARE DREPTATE. Ceea ce au facut politicienii este de o mizerie de nedescris. Se numeste OMT 600, si a fost publicat in prima parte a lui 2017 si apoi anulat complet in iarna 2017-2018, ca era o aberatie. Dar CNAIR s-a incapatanat si a scos la licitatie cateva proiecte pe baza acestui OMT600. Ele sunt cam toate sortite pieirii, pentru ca acest ordin este abuziv si aberant - practic impinge orice raspundere asupra constructorului, chiar si cand nu e vina lui - ceea ce evident contravine oricarei legi. Cum legile sunt superioare unui ordin de ministru, in instanta mereu firmele contestare vor primi dreptate. Procese sunt ca si sigure. Sunt curios sa vedem daca se vor duce la bun sfarsit cele doua loturi din vest ale Craiova-Pitesti.

Deci intarzierea pe Craiova - Pitesti nu este din cauza justitiei, ci din cauza unor imbecili de la guvernare, care au emis niste decizii aberante si contestabile in justitie.


#18

Dar Erbasu ,a contestat apoi a iesit din joc ,cand a vazut ca are front de lucru…?


#19

Repet, problema e falsa. Statul prin CNAIR a intarziat cu anii, chiar cu peste 10 ani unele proiecte. Si acum dam vina pe justitie pentru inca cateva luni, si asta desi se misca excelent si evident contestatiile nu pleaca de la justitie, ci de la alte firme, care se simt nedreptatite.

Sa ne amintim doar ca in 2005 stiam ca vom intra in UE in 2007. Si ca avem 3 miliarde pe autostrazi pana in 2013. Noi ce facem? NE APUCAM DE STUDII DE FEZABILITATE IN 2008! Si primele licitatii mai mari se fac in 2011 (mai ales pe A1 Nadlac-Sibiu). Si terminam unele loturi in 2013-2014, altele si acum sunt inca in lucru… CINE E DE VINA?


#20

Da “man” dar aceste comisii de evaluare ,fac evaluari dupa 1/2 de an sau si mai mult