Asfaltare drumuri

Asfaltare drumuri
0

#1

Salut si bine v-am gasit!

Hai sa vedem ce pot face cetatenii (sa spunem o comunitate rurala) pentru a isi vedea drumurile asfaltate. Din cate stiu, chiar daca intr-o comunitate exista oameni dispusi sa-si amenajeze/repare singuri drumul din fata gospodariilor, nu pot face treaba asta legal. Asa ca ar fi interesant de stiut ce pot face ei pentru a convinge autoritatile sa le amenajeze drumul. Care sunt pasii legali, ce metode de lobby pot fi folosite si cum pot fi autoritatile trase la raspundere?


#2

Salut, Depinde de ce fel de drumuri vorbim.

  • de interes local
  • de interes judetean
  • de interes regional
  • de interes national

Apoi, daca vorbesti de o comunitate rurala, depinde care e situatia juridica a acelui drum :

  • este proprietate publica in intregime
  • este proprietate privata
  • are utilitatile introduse in integralitate ( apa, canalizare, gaz, curent )

Apoi iti putem da un raspuns sau putem gasi un raspuns impreuna.


#3

Cred ca pentru drumurile private situatia este oarecum in mana proprietarului. Pentru astfel de cazuri se gasesc destul de multe informatii pe net.

Intrebarea mea se referea la drumurile publice, indiferent de felul lor. Poate totusi ca in practica nu vom gasi drumuri de interes national si regional neasfaltate, deci poate ca ar fi mai bine sa restrangem discutia la drumuri publice de interes local si judetean?

Sa luam cazul cel mai extrem: nu exista utilitati deloc, dar exista un numar de 10, 20 sau 30 de gospodarii. Ce trebuie sa faca oamenii? Bunul simt ne spune ca da, trebuie sa se traga mai intai utilitatile pentru a nu se asfalta si apoi sparge drumul pentru utilitati, dar concret, cum se ajunge de la nimic la un drum asfaltat?

Am si un exemplu personal pe care am putea sa-l folosim, dar acolo exista deja utilitati. Cred ca ar fi mult mai util sa ne raportam la cazul cel mai extrem - ce facem cand nu avem nimic? Si apoi fiecare poate urma doar pasii care se aplica in cazul lui.


#4

Bun, deci sa ne intelegem :
sunt cazuri in cazuri in care un drum public, nu este 100% public pentru ca nu sunt expropieri facute total.

Pentru cazurile in care nu sunt utilitati din pacate nici primariile nu pot fi obligate, pentru ca legea ii cam protejeaza, adica ii protejeaza prin faptul ca de frica sa nu fie acuzati de abuz in serviciu nu asfalteaza sau reabiliteaza drumul din cauza lipsei utilitatilor. Toti se ascund in spatele acestui lucru.

Bun, daca o luam pas cu pas :

  • primaria realizeaza PUZ si update la PUG
  • primaria stabileste tronsoanele pentru fiecare zona in parte.
  • primaria lanseaza licitatii pentru studii de fezabilitate pentru fiecare utilitate ( atentie : fiecare utilitate in parte )
  • dupa obtinerea studiului, se lanseaza licitatia pentru proiectare si executie
  • primaria cauta posibiltati de finantare ( de la CJ, PNDL, Fonduri Europene, fonduri proprii, excedent bugetar din anii precedenti, etc)
  • Se executa

Pasii par foarte simpli, insa din experiente proprii va spun ca pot dura foarte mult si intampina nenumarate probleme, mai ales in etapa de licitatie.
La fel obtinerea de finantare este complicata , aici intervine politicul, experienta administrativa a angajatilor primariei, consultantii angajati in cazul in care se folosesc fonduri europene, samd.

Va rog sa imi spuneti daca v-am raspuns la intrebare, sau vreti sa intru si mai mult in detaliu pentru un anumit subiect.


#5

Imi cer scuze pentru reactia mea intarziata. E un bun punct de plecare, dar as vrea ceva mai aplicat si mai detaliat. Voi incerca sa caut informatii pornind de la punctele prezentate de tine, multumesc!

Ideea e ca in majoritatea cazurilor, lucrarile “mici” de infrastructura nu se fac in functie de necesitati, ci in functie de interese. Ar ajuta daca cetatenii ar cunoaste procedurile, legislatia si parghiile pe care le pot folosi pentru a nu fi dusi cu zaharelul.


#6

Vorbim de asfaltare drumuri prin comune si strazi laturalnice.
Uitati cum se prezinta principala intrare in tara dinspre Republica Moldova. Una din principalele intrari in UE din Estul Europei !

image

image


#7

^^^ sunt pe bune pozele astea ?
Pfff, ar trebui sa ma declar multumit de fiecare data cand trec pe la Nadlac II !
Incredibil !


#8

http://www.cnadnr.ro/ro/comunicare/comunicate-de-presa/interes-general/protocol-încheiat-între-cnair-și-primăria

In sfarsit.
Am citit zilele trecute ca se apuca de refacut la vama Albita, acum se apuca si la Giurgiu !

Good news !


#9

Uite video de la Albita :slight_smile:

E de bine, in sfarsit !


#10

CNAIR pe Facebook

Lucrările au fost executate în totalitate în regie proprie de către DRDP Iași, cu mixtură produsă la stația de tip Ammann achiziționată anul trecut și pusă în funcțiune la Vaslui. În cadrul operațiunilor, care au vizat frezări, plombări, reprofilări, aduceri la cotă, reparații cu mixtură asfaltică și corecții de pantă, au fost folosite aproximativ 3.000 de tone de mixtură asfaltică, fiind mobilizați 11 oameni și 16 autoutilaje, cuprinzând autogredere, freză asfalt, cilindri compactori, repartizator/finisor mixtură, cisternă apă, utilaj amorsare, buldoexcavator și mașini de transport.

mai multe poze pe pagina de facebook a CNAIR.

Din punctul meu de vedere arata decent !



#11

@Stefan
Salut Stefan. Ai reusit sa gasesti ceva informatii referitor la lucrarile mici de infrastructura?


#12

Ieri (20.02.2019) am avut de facut un drum Ploiesti-Mangalia.
Traseul-la dus: DN1-DNCB (Militari)-DNCB(Sud)-A2
- pe DNCB am avut noroc, de la Otopeni pana la intersectia cu A1 am ajuns in 20 min (!!!) profil 2x2 - pe sensul opus se circula bara la bara
- de la intersectia cu A1 (profil 1x1) doar la intersectia de laDomnesti am trecut mai greu (15 min), in rest s-a circulat ok
- pe A2 insa , RUPERE pana la Fundulea, banda 1 impracticabila (!!) betonul efectiv fisurat cu gropi mari si consecutive, nu exista notiunea de a evita ceva, trebuiau alease gropile prin care sa treci. Dupa Fundulea era destul de ok asfaltul, am intlnit portiuni destul de intinse reabilitate si care aratau chiar ok. Trafic, aproape inexistent, pana l a Constanta.
Traseul-la intors (plecat ora 18 de la Eforie Sud) A2-DNCB-A3:
- pe A2 pe firul 2 era destul de ok asfaltul, iar in zona Fundulea - DNCB simtitor mai bun decat pe firul 1. Am alimentat de la singura benzinarie PETROM, seara, la intoarcere, era sa nu nimeresc banda de decelerare ca sa intru la benzinarie, nu era nici un bec aprins pe stalpi, doar statia era luminata; in schimb la OMV nu erau aceste probleme, totul luminat ca ziua!?!? :face_with_raised_eyebrow:
- pe DNCB la ora 20, nu era cine stie ce trafic, asa ca totul am mers ok, am ajuns la intersectia cu A3 in 20 min
- pe A3 m-a surprins neplacut lipsa TOTALA a iluminatului la iesirea/intrarea pe A3 de la Moara Vlasiei si de la Snagov; in schimb la cea de la Gherghița se vedea da la kilometrii iluminatul, chiar arăta f bine !!! Ce nu am inteles de ce nu era iluminat la iesirea de pe A3 (giratoriu) cu centura Ploiestiului. A, era sa uit, la spatiile de servicii de pe A3 - pauza, intuneric total.


#13

Eu ma intreb numai cum s-or suporta nemtii, francezii si austriecii, care n-au noduri iluminate? Mai ales in Germania (in care locuiesc si cunosc exact) ultimele zone de autostrada iluminate au fost desfiintate acum 3-4 ani, din mai multe motive (unul fiind necesitatea inlocuirii becurilor, ceea ce ducea deseori la ambuteiaje si nervi, nu mai vorbim de riscurile pentru echipele de intretinere). Mai exista doar o exceptie exceptionala, si anume zona de trecere a autostrazii A3 prin dreptul aeroportului Frankfurt. Acolo aeroportul fiind foarte luminat s-a optat pentru ca si autostrada sa fie luminata, sa nu exista o discrepanta.

In sine o mare problema o reprezinta trecerea de la zonele luminate la cele neluminate si invers. Ochiul are nevoie de cateva secunde ca sa se obisnuiasca. Mai ales la iesirea din zona iluminata in intuneric, acolo soferul merge cativa metri fara sa vada mare lucru, pupilele sunt inca relativ inchise, iar in fata o mare zona de intuneric.

Da - stiu - exista o recomandare a Uniunii Europene de a ilumina nodurile si iesirile. Dar atentie, nu este obligatie. Nu de alta, dar in Germania NU SE IMPLEMENTEAZA. Bine acolo mai sunt si ecologistii, care sustin ca este o risipa de energie.

In fine mai exista un argument pentru a nu ilumina autostrazile: daca se ilumineaza mereu NUMAI localitatile, atunci se creeaza reflexul automat al soferilor, de a incetini, atunci cand intra intr-o zona luminata. Asta este f. important, mai ales la soferii obositi, ca nu cumva sa continue cu viteza mare in zonele cu aspect de autostrada, in care acestea intra in orase si se termina intr-o intersectie / semafor, etc… (cum ar fi de ex. intrarile A1, A2 si A3 in Bucuresti - acolo de unde incepe restrictia la 80, de acolo trebuie iluminat).

Nu contest ca exista si avantaje ale iluminatului, cum ar fi ca se vad mai bine gropile … (in Germania: care gropi ? ). Adica in loc sa zicem ca trebuie NEAPARAT sa dispara gropile de pe orice drum de viteza, noi zicem: sa se lumineze … bun, e si asta o varianta. Desi presupun ca o reasfaltare sau astupare e mai ieftina.

bun… asta nu e neaparat de la iluminat. E ca si cu gropile. Daca semnalizarea e proasta, marcajele proaste etc…, atunci mai ajuta iluminatul. Normal e ALTFEL: in zona benzii de decelerare, LATIMEA AUTOSTRAZII TREBUIE SA FIE VIZIBIL MAI MARE. NU SA SE FOLOSEASCA BANDA DE URGENTA DREPT BANDA DE DECELERARE - o imbecilitate specific romaneasca. Mai exact banda de urgenta in Ro are 2,80m, iar benzile principale 3,75 (pe DN 3,50). Un camion are ca. 2,50 m latime. Deci este clar ca 2,80 nu ajunge. In plus nu exista o diferenta clara fata de zona curenta si atunci intr-adevar soferii pot rata iesirea. Corect ar fi ca si banda de decelerare / accelerare sa aibe 3,75 m, adica sa existe o largire a platformei drumului cu 1,00 metru, de la 2,80 la 3,80. Iar marcajele trebuie sa fie diferite fata de cele de separare a benzilor, trebuie marcaje groase, care sa arate clar ca aia e banda care merge in alta directie. In Germania banda de urgenta are de regula 3,00 m (masurat din axul liniei care desparte banda de urgenta de banda 1 pana la marginea asfaltului - pana la parapet mai sunt alti 0,5m), iar in zonele de accelerare / decelerare banda suplimentara are 3,50 m (din axul liniei punctate de despartire de banda 1 pana in axul linei de margine - de la linia de margine pana in parapet mai avem chiar 1 metru aici). Adica parapetele se departeaza de axul marcajului lateral al benzii 1 de la 3,5 la 4,5 metri. Exact ce spuneam, ca trebuie o largire macar cu 1 metru. La noi parapetul de margine este exact acolo unde se termina asfaltul, nu mai exista rezerva de 0,5 - 1,00 metri din Germania, ceea ce ingreuneaza mai mult situatia.


#14

Nu stiu cum se descurca aia de i-ai enumerat si nici nu ma intereseaza, eu vizitez tarile alea doar vara in concediu ca TURIST.
Nu este normal sa iesi de pe A cand nu ai MARCAJE, INDICATOARE SUCCESIVE DE AVERTIZARE SI ASFALT LA UN STANDARD NORMAL, asa cum NU GASESTI la iesirile/intrarile sus-mentinate de mine.
Iluminatul este o NECESITATE in situatia lipsei MARCAJELOR.
De care eco vb??? Germania e plina cu panouri , si alea polueaza? Am vazut ca nu prea le mai place agricultura au umplut campurile de panouri fotovoltaice, curtile , acoperisurile caselor si hambarele din gospodariii, cred ca ar fac un bine sisitemului lor energetic daca daca NU AR opri iluminatul noaptea.
Nu tot ce fac altii pe “afara” e un exemplu de urmat …


#15

Sunt de acord cu tine, normal nu este sa ai probleme la identificare corecta a punctului de iesire.
Am vrut doar sa sublinez ca iluminatul nu face parte din “dotarile naturale”, de baza ale unei autostrazi, adica nu este normal sa avem pretentia sa fie iluminate autostrazile sau parti din ele.
In schimb marcaje clare, indicatoare clare si afalt normal, acestea fac parte din elementele de baza, esentiale. Si pretentia asta trebuie sa fie, nu sa fim suparati ca nu e lumina, ci sa fim suparati ca cele 3 aspecte sunt deficitare.

Gandeste-te numai la 2 situatii:

  • pana de curent
  • furt de cabluri
    Nu ar fi mai bine sa cream un sistem, in care iesim in siguranta si in cele 2 situatii de mai sus?